tisdag 8 maj 2012

Dåligt med bloggande....


...har det varit länge nu och massor har hänt. Jag är dock lite sugen på att komma igång igen så jag har tänkt mej att göra ett försök. Troligen blir det (om det blir något då) en salig blandning av gammalt och nytt, en del redan publicerat på Facebook och en del ska förhoppningsvis bli enbart här. Nu blev jag nästan trött men jag ska i alla fall börja med dagens situation.

Just nu lever vi i storfamilj här men följande familjemedlemmar:

Mattis, Wikellis Precious Kid, 10,5 år gammal och flockens okrönte kung. Älskad av alla och coolare än få.


Mattis för ganska länge sedan



Milton, Wikellis Special Free Soul, dryga 8 år gammal och farbror polis som håller ordning på flocken och lär de små hur man uppför sej. Mattis systerson.

Milton som bäbis



Poppins, Wikellis Flaming Star., 4,5 år gammal. Den väna tjejen med den självklara pondusen och lika självklar som högsta hönset i flocken. Ingen man sticker upp mot vilket inte någon kommer på idén att göra heller. Om någon uppför sej illa (Läs: Grabbarna under "fel" tid på löpen) så räcker det med en blick för att ordningen ska återställas. Dock alltid snäll och jag har aldrig sett henne slåss.

Poppins som mycket liten bäbis



Müsli, Springeldens Hi-It's-Enough, 4 år gammal. Min första egenuppfödda hund som växt upp här och hon har därmed en extra vrå i mattes hjärta vilket hon vet om och vet att utnyttja. "Min Matte" anser hon men är en snäll hund om än med ett ganska ettrigt humör ibland. Tokfia, Morrhoppa mm mm kallas hon vilket hon förtjänar.

Müsli när hon fixade sin LC licens, på dagen femton månader gammal



Lilja, Springeldens Whatever, kullsyster med Müsli som kom tillbaka hit pga olika omständigheter efter att ha varit på sk "halvfoder", sötare än socker och en oerhört charmig hund när allt är lugnt. Tyvärr har hon väldigt lätt att varva upp och mår inte alltid så bra i den stora glada flocken här. Hon söker ett nytt hem där det är en mindre flock och lite lugnare miljö där jag är övertygad om att hon kommer att bli en MYCKET trevlig hund! När rätt hem dyker upp så överlåter jag henne på mycket förmånliga villkor och allra helst till någon som vill ställa ut ngn gång och som är intresserad av lurecoursing (hon har ett cert) och/eller whippetrace (licens). kanske också till ngn som vill ta en kull på henne så småningom. Jag berättar mer om henne vid förfrågan.

Vackra Lilja i Ronneby aug -11



Bella, Müslis snabba, orädda, glada dotter som är dagbarn här och annars bor hos familjen Frej! Är på gång att ta sin lurecoursinglicens och jag blir inte förvånad om hon kommer bli riktigt duktig på fälten framöver! Om ett par år kanske hon också kommer att få smått här om allt går som jag hoppas på.


Bella 11 v





 Gucci, hälsar bara på ibland efter att hon flyttat med sin matte Elin till Klippan och husse Magnus. Hon har haft en kull valpar här och kanske blir det ytterligare en så småningom.


 



Det är de vuxna hundarna och de vakna har säkert lagt märke till att det fattas en, nämligen Flinga , Wikellis Foxy Lady, 6 år gammal. Helt kort så beror det på följande: Förra året så hittade jag vad jag trodde var drömhemmet för Lilja men efter långa pratstunder via mail och telefon så kom vi fram till att det inte var någon bra idé med Lilja och deras gamla mopsdam. Efter att ha lagt på luren "sista" gången" vi pratade så satt jag och funderade en lång stund och sen skrev jag ett mail till dom och frågade om dom eventuellt var intresserade av Flinga istället. underbara snälla Flinga var verkligen ingen jag ville bli av med men denna härliga hund var så lättsam att ha att hon många gånger försvann lite i flocken och jag insåg att hon förmodligen skulle älska att få vara i centrum mer än här.


Flinga med sin nya matte


Efter ännu mer mailande och pratande i telefon så bestämdes det att vi skulle ses i Stjärnhov och att dom då eventuellt skulle ta med Flinga hem på prov. Vi möttes och all kemi stämde och Flinga fick åka på semester. Och där fick hon stanna. Underbar pensionerad matte och likaså husse, en kompis i form av äldre mopsdam, massor av promenader och sällskap. Villa i Uppsala och fantastiskt lantställe vid havet. Jag hälsade på dom i december och när jag åkte därifrån så var jag vemodig men SÅ lycklig! Flinga har det så bra som en hund kan ha det och är högt älskad av sina ägare och hon älskar dom lika högt. Hon var glad att träffa mej men det var aldrig något tviverl om vem som är matte och husse nu. Vi har tät kontakt och det är alltid lika roligt att höra om hennes bravader och få bilder från hennes nya härliga liv!

Så resten av storfamiljen:

Guccis barn med Solo:


Viola  Springeldens Dolce Zanzara. 11,5 vecka gammal. Bor med matte My och Lillmatte Nora i Moheda och kommer vara här lite då och då. Kanske kommer hon få valpar här framöver också.




Resterande syskon som finns kvar är: Heffa, Lillebror, Måsen, Dunder, Mittiprick samt enda tjejen Bönan. Bönan är troligen tingad (med en i kö) och antingen Lillebror eller Dunder eller möjligen Måsen kommer i början av augusti flytta till Island. De övriga pojkarna söker alltså kärleksfulla hem att flytta till! Eventuellt kan någon av dem överlåtas med delägarskap eller liknande. Mer om valparna finns på Guccis och Solos valpar



Så har vi då mina små överraskningar. Kultingarna. En mycket överraskande tjuvparning resulterade i fyra små ljuvliga valpar, 2 pojkar och 2 flickor, nu 4,5 veckor gamla. Mamma är Lilja och den lyckliga fadern är Mattis.


Mattis han kan han



Bossan, Springeldens Bror Duktig, fawn hane
Junior, Springeldens Hr Grisén Jr, brindle hane
Piggy, Springelderns Miss Piggy, fawn tik
Grisela, Springeldens Fr Grisela Grisén, brindle tik

Samtliga med mindre vita tecken

De här fyra juvelerna kommer att säljas till ngt reducerat pris och med avelsförbud. Vill du veta mer om valparna och orsaken till avelsförbudet så kontakta mej.  De kan dock självklart användas till utställning. lurecoursing och i övrigt till vad man vill och kan som alla andra whippet!
De är redo att flytta ngn vecka in i juni.

1 kommentar:

  1. Gott att se att din blogg uppdaterats! så kul att läsa om dina hundar och vad ni hittar på!
    På återhörande!

    /Lena & Killarna på PriZor's

    SvaraRadera